Lurad på konfekten - 1,7g kolhydrat - bluff!!!



Så grundlurad jag känner mig på CarbZones i mitt tycke falska marknadsföring... hittade ovan i bild "chocolate crisp protein bar" i affären för några veckor sedan när jag skulle på möte och snabbt var tvungen att få i mig nåt kolhydatsfattigt. Glad i hågen läser jag netto 1,7 gram... så perfekt och faktiskt väldigt god, men svindyr men nån gång ibland iafall.

Så stundade dagens arbetsplatsträff på jobbet där jag visste att det vankades goda, lockande frallor men om jag köpte 2 såna där goda barer skulle det ju inte vara något problem. Sagt och gjort, 50 spänn fattigare bestämde jag mig för att ändå kolla upp (dvs.googla) vad som menades med "netto kolhydrater" och hamnade först på fatsecret.se där jag kunde läsa 19,7 gram så jag gick vidare till carbzones egen hemsida, (klicka här för att se med egna ögon) först fattade jag ingenting... i första tabellen står det ju 3g/100g??!!  men den andra tabellen då... där står ju 19,7??!! men så ser jag plötsligt... aha, dom har räknat bort sockeralkoholer!!! OCH VAD HJÄLPER DET MIG som inte vill ha NÅGRA kolhydater... tänk... hade jag smällt i mig båda dessa så hade det varit 40gram på några minuter!!! 

Nu vet jag dock inte om dessa sockeralkoholer fungerar som alkohol i övrigt att det bara bromsar upp ketos tillfälligt eller om det bryter totalt och man får börja om från början, kan ju vara så men jag vill iallafall inte chansa så hur goda de än är ligger dom där dom ligger och jag bredde istället på rejält med grönmögelost på mina lchf-knäckebröd (du hittar receptet om du klickar här) och sneglade inte ens på frallorna som serverades ;) Så för min del har CarbZone gjort sitt.

uppdatering 26 april 2013: hittade denna info om maltitol (vilket är det som används i ovan CarbZone produkt) på Viktvägvisaren.se:
Maltitol (E 965 )
En sockeralkohol som ger kalorier och blodsockerpåslag, men inte lika mycket som vanligt socker. Det är däremot snällt mot tänderna. Klarar uppvärmning. Maltitol omsätts långsamt i kroppen och kan därför ha laxerande verkan eller ge magproblem vid stor konsumtion. Vanligt i tuggummi och godis.

Dessutom kan du läsa här på  Markazits.com om sockeralkoholer och kolhydater och hur man räknar ut det. Att bara göra som CarbZone och ta bort beräkningen av sockeralkoholer är alltså ingen korrekt beräkning då även alla sockeralkoholer (med undantag av aspartam) innehåller kolhydrater om än mindre än vanligt socker.

~ man kan inte lura alla människor alla gånger, 
men det räcker att lura majoriteten. ~


4 kommentarer:

  1. Sockeralkoholer är väl sötningsmedel, inget som kroppen tar upp.

    SvaraRadera
  2. Anonym, jag har försökt googla på detta för att förstå vad som gäller vid lchf men inte lyckats få något svar. Hursom så rekommenderar inte kostdoktorn.se som skriver om lchf heller denna produkt. Vanligt sötningsmedel innehåller iaf 0 kolhydrater om man nu måste välja något sötningsmedel alls :)

    SvaraRadera
  3. Sockeralkoholer = finns i sötningsmedel. Även om de inte tas upp av kroppen så kan de trigga insulinutsöndring och fungera nästan som om man ätit socker. Vissa, t.ex Stevia ska inte trigga insulinutsöndring, men kan ändå skapa sötsug, men där får man själv avgöra. Går man ner trots att man äter prylar med sötningsmedel, fortsätt, annars inte.

    SvaraRadera
  4. till båda Anonyma. Tack för era kommentarer, nu har jag googlat runt lite för att få bättre info och ni kan läsa min uppdatering i slutet av inlägget.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...