Pannacotta utöver det vanliga


Köpte en flaska Drambuie förra julen då jag hörde ett äggtoddy recept smaksatt med denna alkoholhaltiga dryck... men ack så äckligt det blev och därmed blev flaskan också stående i hyllan. Men en dag så återkom ett minne om att denna dryck är väldigt god tillsammans med kaffe så varför inte hitt på nåt. 

Jag täckte en form med fingerbiscuits och blötte upp dem med drumbuien. Sedan kokade jag upp 5 dl grädde, och 1/2 dl socker smaksatt med lite äkta vanilj samt 4 msk kakao. Lät det koka 2 min som man sig bör. Innan dess lade jag 2 1/2 gelatinblad i kallt vatten så när grädden kokat färdigt var det bara att ta av grytan från plattan, krama ur gelatinet och blanda ihop. Och så hälla allt över biscuiterna och så shyss in i kylen nån timme eller två.

Ett litet problem uppstod när grädden hälldes på... biscuiterna flöt hela tiden upp till ytan så det blev inte så vackert när jag sedan dekorerade med jordgubbar, myntablad och kaffepulver. Men ack så gott.

Nu har jag hittat en annan variant... som synes ovan, med samma ingredienser och tillvägagångssätt men i portionsglas istället. Inte blev det mindre gott inte. 

ps. anledningen till den lite mindre mängden gelatin är att kakao är uttorkande och det blir lätt för stabbigt om man tar 3 hela blad ds.

Tycker du detta låter gott och gärna provar vore det kul med en liten kommentar där du berättade hur det gick... du kanske struntar i drambuien eller väljer nå'n annan dryck, t.ex rom. Som sagt... en kommentar gör mej glad.



- Kör försiktigt -


Squash till lunch idag


Dagens lunch blev en mix av 2 olika sätt att äta squash (fick ju squash över efter fredagens squash-plättar). Min man brukar steka centimetertjocka skivor av squash eller aubergin vända i vetemjöl, sedan pressa vitlök och stänka balsamvinäger över alltihop... supergott! Men så är det ju det här med mjölet...  
Det finns ett lchf-recept på zucchini-crisp som jag testat (receptet finns här, supergoda men bökiga att tillaga) Så jag gjorde så här idag:

Skar centimetertunna skivor och kokade upp lätt i saltat vatten. Lät dom rinna av i ett durkslag. Sedan vände jag dom först i ett uppvipat ägg med lite creme fraise, sen i en blandning av mandelmjöl och riven pamersan (ju mer pamersan destu godare) Stekte sakta på 2:an tills de fått fin färg på båda sidor och var genomstekta. Saltade och vitlös-pulvrade rejält medan de fortfarande låg i pannan. Så upp på fatet och skvätte balsamvinäger på hela härligheten. Till slut serverade jag detta med en god tomat och lite rucolasallad. 


~det är bara fantasin som sätter gränser~


Åh gud så gott - zucchiniplättar...


Eller squash-plättar som dom kallas på 56kilo.se där jag hittade receptet.

Det finns vissa saker jag saknar sedan vi övergått till att undvika snabba kolhydrater, speciellt då det där lite extra på fredag eller lördagkvällen. Typ formbröd grillade i ugn med vitlöksmör och till detta räkor, cremefraise och avocado (den kom tyvärr inte med i bild) eller langos med gräddfil, stenbitsrom och lite rödlök. 

Dessa plättar som jag gjorde igår med ovan nämnda tillbehör smakade t.o.m godare. Mmmm, fredagsmyset räddat :) och så kallas fredag den 13:e för otursdag?

till ca 4 portioner behöver du:
1 squash
1 ägg
1 dl riven ost
3/4 msk fiberhusk
salt 
vitlökspulver

gör sedan så här:
Riv squashen grovt och lägg i durkslag, salta lite och låt dra en stund. Krama ur vätskan ur squashen så gott det går.

Vispa ägg och blanda ner squashen och riven ost och fiberhusk. Låt stå en stund. Stek sedan i kokosfett och lite grekisk olivolja (för den goda saken eller smakens skull) på medelstark värme tills plättarna fått fin färg och pudra dem med vitlökspulver.



~Lätt som en plätt~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...